Få en bevissthet/forståelse av hvilke lederstil du selv bruker.
Se om egen lederstil passer til gruppen som ledes.
Øke bevisstheten rundt prosessen som former den enkeltes lederstil.
Bli utfordret på egen evne til å utvide sitt repertoar som leder.
Jobbe med å øke den enkeltes leder repertoar.
Ha tilegnet seg flere begreper for å forklare hva vedkommende gjør med gruppen som ledes.
Bruke lederrollen som utgangspunkt for sin egen ledelse, være seg bevisst på hvilke forventninger som knytter seg til rollen.
Utfordre seg selv til å utvide sitt repertoar som leder.
Prøve ut nye lederstiler og nye ledelses teknikker.
Ha lært avsjekk teknikker for å få feedback fra sine egne medarbeidere, med mål om å kunne ta imot og få feedback på sin egen ledelse.
4 timer, a 50 min
Kurset bør knyttes tett opp til modulen for tilbakemelding.
Modulen har som mål å gi medarbeidere som har fått lederverv en god innføring i hva du som leder bør gjøre helt i starten av din lederkarriere. Gjennom kurset skal den enkelte leder få innblikk i hva det vil si å være leder og hva det er lurt å gjøre når du har fått rollen. Det fokuseres også på problemstillinger knyttet til rollen som nye ledere ofte ikke er klar over. Modulen ”Ny som leder” gir nye ledere en god ramme for videre praksis som leder.
Får en innføring i hvilke overganger lederen blir stilt ovenfor når en beveger seg fra en faggruppe til en ledergruppe, fra en fagrolle til en lederrolle.
Det fokuseres også på identitetsendringer fra å se på seg selv som en fagperson til å se på seg selv som en leder med lederidentitet.
Tilegne seg praktiske tips til hva du konkret bør gjøre når du er i overgangen til å bli en leder.
Øke den enkeltes bevissthet og forståelse rundt det å bli/ være en leder.
Unngå de klassiske fallgruvene en ny leder ofte går i.
Være mer klar over hvilke lederutfordringer vedkommende må regne med å støte på.
Forstå hvilke overganger en har vært i eller er i som ny leder.
Jobbe mer med sin egen “lederidentitet”, styrke den, og etter hvert betrakte seg selv mer og mer som en leder.
4 timer, a 50 min
Kurset egner seg for nye ledere og bør kobles opp til HR-avdelingen.
Hva organisasjonen selv forventer av sine ledere kan kobles inn i kurset.
Modulen gir en strukturert tilnærming til 5 hovedområder for selvledelse.
Det fokuseres på:
1) Hvordan lede egen væremåte?
2) Hvordan lede egne tanker?
3) Hvordan tilrettelegge eget arbeid?
4) Hvordan drive selvbelønning?
5) Hvordan utvikle selvtillit og mestringstro? Hensikten med foredraget er å bruke tid på egenrefleksjon og vektlegge erfaringsutveksling mellom deltakerne.
Økt bevissthet rundt spørsmålet: “Hvordan tenker jeg i forhold til hvordan jeg leder meg selv”.
Kompetanse rundt og ideer i forhold til måter å lede seg selv på.
Tilegne seg en strukturert tilnærming for å lede seg selv.
Ha et bilde av hvordan man kan belønne seg selv og hvordan utvikle egen selvtillit.
Ha lært seg teknikker for hvordan en kan lede egne tanker og handlinger.
Være mer effektiv i forhold til hvordan tilrettelegge sitt eget arbeid.
Være mer bevisst på hvordan en belønner seg selv og hvordan en selv oppnår driv i arbeidet.
3 timer, a 50 min
Modulen gir en innføring i motivasjonsfremmende tiltak en leder kan bruke for å skape motivasjon blant medarbeidere. Fokuset er på egenmotivasjon, hva som skaper motivasjon hos den enkelte medarbeider, og gruppe motivasjon, hvordan gruppen kan skape tilhørighet og motivasjon for den enkelte. Det er også stort fokus på lederen og hvilken atferd som fremmer og hemmer motivasjon. Foredraget bruker bevissthetsfremmende teknikker for at lederne i økende grad skal kunne spille på seg selv som motivator.
Skal få en god forståelse for hva motivasjon er, hva som trigger det og hvilke insentiver som fremmer motivasjon.
Bevisstgjøring av hva medarbeidere blir motivert av, og hvorvidt du som leder klarer å matche det behovet.
Økt bevissthet hos den enkelte leder om hva det er ved vedkommende som kan virke motiverende.
Ha klart for seg forholdet mellom motivasjon, trivsel og oppgaveløsning.
Teknikker og tips til hvordan en skal gå fram for å skape motivasjon for enkeltmedarbeidere og for gruppen som ledes.
Ha tilegnet seg teknikker for hvordan skape egenmotivasjon.
Ha en forståelse for hvordan sosial motivasjon kan skapes.
Tilegne seg verktøy som “Motivasjonskurven”.
3 timer, a 50 min
Modulen gir en god gjennomgang av tre faser en leder må igjennom når vedkommende skal delegere.
De tre fasene er:
1) Selve delegeringen av oppgaver.
2) Følge opp underveis i arbeidet.
3) Oppgaven avsluttes.
Foredraget starter med å vise en film. Episodene i filmen viser de tre fasene utført på en bestemt leder atferd. Filmen gir grunnlag for gode eksempler og mye refleksjon i gruppen. Det fokuseres i stor grad på hvilke erfaringer deltakerne selv sitter inne med. Underveis i foredraget brukes det mye tid på å dele erfaringer. Hva som fungerer og ikke fungerer når en skal delegere og hvordan delegering kan skje mest effektivt.
Bevisstgjøring i forhold til hvordan den enkelte leder delegerer, hvordan oppgaver blir fulgt opp og hvordan oppgaver avsluttes.
Tilegne seg praktiske teknikker som kan anvendes umiddelbart.
Erfaringsutveksling mellom deltakere i gruppen: “Vi lærer av hverandre”.
Selvrefleksjon “hvordan delegerer jeg egentlig”, “hvordan oppleves jeg når jeg delegerer?”, “skaper jeg arbeidslyst og motivasjon?” .
Avklare hvordan du som leder, best mulig kan delegere oppgaver til din gruppe.
Ha lært seg en praktisk trefasemodell for delegering som umiddelbart kan anvendes.
Ha lært seg praktiske teknikker for delegering.
Ha økt bevissthet rundt hvordan du som leder kan bli opplevd når du delegerer.
Tilegnet seg mange erfaringer fra andre deltakere.
4 timer, a 50 min
Modulen gir en god gjennomgang av hva som skal til for å holde effektive og gode møter. Det fokuseres på hvordan lederen strukturerer møter, hva som må gjøres før, underveis og etter møtet. Det gis innblikk i hvordan man kan holde effektive, korte og presise møter. Deltakerne utfordres i stor grad på sine egen måte å holde møter. Det fokuseres også i stor grad på å dele erfaringer internt blant deltakerne. Kurset vil vektlegge hvilke enkle grep hver enkelt leder kan gjøre for å forbedre måten møtene de har ledes på.
Forstå prosessen som ligger bak et effektivt møte.
Gjennomgang av gode og praktiske råd for å gjennomføre effektive møter.
Tilegne seg fem fasemodellen “5FM” for gode møter.
Beskrive rollene som spilles av personene i et effektivt møte.
Økt egenforståelse av måten møter ledes på.
Kunne bruke modellen “5FM” for effektive møter.
Umiddelbart kunne anvende teknikker for å bedre sine egne møter.
Være mer bevisst hva som fungerer og ikke fungerer i måten møter ledes på.
4 timer, a 50 min
Ledere som ikke kommuniserer godt med sine medarbeidere får ofte problemer med tilslutning og framdrift.
Vi mener det er så viktig at vi påstår: «Ingen ledelse uten kommunikasjon».
Modulen Lederkommunikasjon gir en grunnleggende forståelse for hva lederkommunikasjon er og hvordan ledere kan bedre sin kommunikasjonsmåte. Kurset er av praktisk karakter og gir deltakere en rask innføring i gode modeller og teknikker for hvordan de kan forbedre, endre eller prøver ut nye teknikker når de kommuniserer med sine ansatte. Kurset fordrer stor deltaker medvirkning.
Skape bevissthet rund lederen som kommunikator
Gjennomgang av kommunikasjonsstiler og hva som passer for deg
Vise hva et kommunikasjonsrom i en gruppe er og hvordan du som leder kan øke dette rommet slik at gruppen kommuniserer bedre.
Forstå hva en metasamtale er og hvordan etablere denne type samtaler i din arbeidsgruppe
Gjennomgang av avsenderrollen, og bruk av spørsmål som verktøy til økt forståelse.
Håndtere innhold i kommunikasjonen – klare å få tilbakemelding.
Ha økt bevissthet rundt egen kommunikasjonsstil og muligheter en har til forbedring.
Kunne bruke ORBI- metoden slik kommunikasjonen forstås og kan bli bedre.
Bruke STS metoden slik at fokuset på innholdet av det som kommuniseres kommer fram.
Kunne prøve ut nye kommunikasjonsteknikker i sin arbeidsgruppe.
4 timer, a 50 min
For at ledere skal «treffe» med lederstil og væremåte er det essensielt at lederen er god på å lytte til sine medarbeidere. Modulen gir en gjennomgang av hvordan en kan gi og få tilbakemelding. Det fokuseres på at deltakere skal lære mest mulig av tilbakemeldingen, og ikke komme i forsvarsposisjon. Derfor gjennomgås det praktiske og anvendelige modeller og teknikker for å gjøre den mest mulig konstruktiv. I modulen vektlegges det at tilbakemelding skal brukes til å utvikle lederen og gruppen til å bli bedre. Modulen fokuserer på målet med tilbakemelding som bør være å håndtere vanskelige situasjoner og få grupper til å fungere som et team.
Introduksjon til tilbakemelding, hva det er og hvordan gjennomføre konstruktive samtaler.
Hvordan gjennomføre en konstruktiv tilbakemeldingsprosess i gruppen som ledes, hva bør gjøres før, under og etter tilbakemeldingen – bruke verktøyet “Tilbakemeldingens ABC”.
Øke egen bevissthet om hvordan egne handlinger påvirker gruppen som ledes.
Lære praktiske teknikker for hvordan motta tilbakemelding og hvordan gi tilbakemelding.
Vise hvordan tilbakemelding kan brukes til å øke takhøyden i gruppen, og hvordan tilbakemelding er et viktig ledd i teamutvikling.
Forstå nytten av å gjennomføre metasamtaler, samtale om hvordan vi samtaler i arbeidsgruppen.
Ha lært teknikker for å gi og motta tilbakemelding.
Kunne gjennomføre tilbakemeldingssamtaler med de som ledes.
Bruke verktøyet “tilbakemeldingens ABC”.
4 timer, a 50 min
Kurset anbefales å oppføres tidlig i lederprogrammet
Medarbeidersamtalen er et ledelsesverktøy som gjennomføres i visse sykluser, eksempelvis to ganger i året. Samtalen har en bestemt form som gjennomgås, i tillegg til praktiske tips det er nyttig å ta med seg som leder. Det presenteres maler og gjennomføringsmodeller for leder og medarbeider.
Ha en grunnleggende forståelse av hva medarbeidersamtalen er, og hvordan den kan gjennomføres.
Ha klart for seg hvordan en årlig medarbeider syklus kan settes sammen.
Vært igjennom maler for samtalen og hva gode samtaler kan innebære.
Lære seg verktøyene som brukes i en medarbeidersamtale.
Kunne gjennomføre medarbeidersamtaler i egen organisasjon.
Vite hva som bør gjøres før, under og etter samtalen.
Lært seg praktiske teknikker for selve samtalen.
4 timer, a 50 min
Kan utvides til heldagskurs. Hvis organisasjonen har egne maler og fremgangsmåter for gjennomføring av samtalen kobles disse malene inn i kurset. Det anbefales å arbeide tett med HR-avdelingen i forkant av kurset.
Modulen gir en gjennomgang av hvordan ledere kan anvende coaching som en del av sin ledertilnærming. Det fokuseres på coaching i arbeidslivet og hvordan teknikker fra coaching kan anvendes i daglig ledelse. Det vektlegges spesielt hvordan språket brukes som ledelsesverktøy. Vi går igjennom hvordan lederen med enkle grep kan endre situasjonen ved å endre sin språkføring og spørsmålsbruk.
Får en gjennomgang av hva coaching er, litt historikk rundt tilnærmingen og hvilke typer coaching som finnes.
Gjennomgang av de overordnete framgangsmåtene og hvilke metoder som finnes.
Bevissthet rundt hva som kjennetegn ved en god coach.
Gjennomgang av hvordan språkføringen til coachende ledere er annerledes enn annen type ledelse.
Gjennomgang av Coaching økter fem Steg “C5S”.
Ha lært seg praktiske teknikker for hvordan en kan endre sin lederstil til å bli mer coachende.
Ha økt bevissthet rundt hvordan endringer i språkbruken som leder gjør at en raskt endrer lederstil.
Lært seg den overordnede prosessen ved coahingens fem steg “C5S”.
Kunne ta i bruk hjelpeverktøyene:
1) Fornøydhetsdiagram.
2) GROW tilnærmingen.
3) Målmatrise.
4) Sosiogram.
4 timer, a 50 min
Kan utvides til å bli et to dagers kurs.
Mange selskaper snakker varmt om kunnskapsdeling og hvor viktig det er, men det er få som får dette til i praksis. Modulen gir en innføring i kunnskapsdeling i arbeidsgrupper og team. Kurset egner seg for grupper som består av kunnskapsmedarbeidere. Denne type medarbeidere trenger ofte å bruke hverandres kunnskap for å utføre en enda bedre jobb. Kurset viser hvordan slike team kan øke sin organisatoriske læring og hvordan de som gruppe kan bli flinkere til å benytte seg av hverandre.
Hva kunnskapsdeling er.
Forstå hva organisatorisk læring er.
Få teknikker og metoder for hvordan kunnskapsdeling kan utføres i praksis.
Lære seg øvelser og verktøy for hvordan den enkelte medarbeiders kunnskap kan synliggjøres for resten av gruppen.
Hvordan skape holdninger hos den enkelte og kultur i gruppen for å drive kunnskapsdeling.
Kunne bruke teknikker for kunnskapsdeling.
Fått innføring i hva “strukturert networking” er og hvordan en selv kan gjennomføre networking øvelsen i egen organisasjon.
Igangsette teknikker for å skape holdninger og kultur i egen organisasjon for å få til kunnskapsdeling
4 timer, a 50 min
Kan utvide foredraget til et kurs.
Modulen gir en grunnleggende forståelse for hva en gruppe og hva et team er. Fokuset er på hva lederen kan gjøre for å få grupper til å fungere som team. Modulen gjennomgår ulike team atferd og det gjennomgås måter å håndtere medarbeidere med ulik atferd. Deler av SPGR metoden gjennomgås, med stort fokus på de fire grunnleggende teamfunksjonene. Når funksjonene ikke er ivaretatt er teamet ute av balanse. Modulen går igjennom hva som da skal til for å få teamet til å bli produktive igjen.
Forstå forskjellen mellom hva en gruppe og hva et team er.
Tilegne seg kunnskap for hva som skal til for å få et team til å bli velfungerende.
Få en forståelse av finnes mange ulike måter å tilnærme seg og forstå arbeidsgrupper og team. Forså forskjellen på dynamiske og statisk tilnærming.
En klar forståelse av hva SPGR sine 4 grunnleggende teamfunksjoner.
Forstå hva som inngår i lederrollen for å få arbeidsgruppen til å prestere som et team.
Kunne betrakte sitt team, og se om de fire grunnleggende funksjoner er ivaretatt.
Hvis mangler i teamet, kunne arbeide med medarbeidere for å få teamet til å prestere bedre.
Utvide sitt leder repertoar slik at vedkommende får teamet til å prestere bedre.
Bruke presenterte teknikker for å gjøre inngripen i gruppedynamikken i teamet.
4 timer, a 50 min
Kurset kan utvides i lengde.
Modulen gir en innføring i forskjellige fasiliteringsteknikker for å øke effektiviteten i et team. Teknikkene brukes på grupper hvor medarbeidere ikke arbeider så bra sammen som de burde. Det vises ulike gruppeproblemer og situasjoner. Hver situasjon diskuteres og det gjennomgås praktiske teknikker som lederen kan bruke.
Økt bevissthet om at lederen kan bruke forskjellige teknikker for å påvirke gruppeprosesser som pågår i gruppen.
Vite at visse teknikker egner seg i visse situasjoner.
Bevisstgjøring av at en selv er et viktig “verktøy” for å få fram effektivitet i gruppen.
Økt forståelse for gruppedynamikk i egen ledergruppe.
Lært seg konkrete teknikker for hvordan visse situasjoner kan håndteres.
Forstå hvordan gruppedynamikk kan endres gjennom ledelsesintervenering og fasilitering.
4 timer, a 50 min
Modul 13 er en forenklet utgave at et to-dagers fasiliteringskurs. Fasiliteringskurset er ment for 5 til 7 deltakere, med bruk av rollespill og filming. Denne modulen er ment for større grupper uten filming og individuell oppfølging.
Det å håndtere konflikt i arbeidssituasjonen kan for mange oppleves som vanskelig og lite hyggelig arbeid. Kurset gir en god innføring i håndtering av de mest vanlige problemene. Modulen gir en grunnleggende forståelse for hva konflikt på arbeidsplassen er. Det gjennomgås forskjellige typer konfliktatferd og det vies stort fokus på hvordan lederen skal tilnærme seg konflikter. To metoder for konflikthåndtering presenteres, en prosesstilnærming og en struktur tilnærming. Vi gjennomgår hvordan lederens rolle i konfliktmekling er, og praktiske måter lederen kan håndtere konflikter på. Lederen får konkret og praktiske tips for hvordan enkle og vanskeligere konflikter kan håndteres.
Gi økt forståelse om hvordan konflikter oppstår, hva som kjennetegner forskjellige konflikter og hva som kreves av den som skal håndtere konflikter.
Bevisstgjøre hvilke egenskaper ved en selv en kan anvende for å håndtere konflikter.
Skal vite hva en konflikt er og hvordan man i en tidlig fase kan detektere at en situasjon nærmer seg en konflikt.
Får innføring i to måter å tilnærme seg konflikt på, prosesstilnærmingen og strukturtilnærmingen.
Forstå lederens rolle i konfliktmekling av praktiske framgangsmåter.
Gjennomgang av metoder og praktiske tips gjennom fokus på tre ulike ledersituasjoner.
Ha forståelse for hvilken metode som egner seg for å løse ulike konflikter en har foran seg.
Vite hvilke praktiske teknikker som best fungerer i bestemte situasjoner.
Utvide ledelses repertoar, tørre å gå inn i konfliktsituasjoner.
Være mer mentalt forberedt på framtidige konflikter og ha en idé om hvordan en skal gå fram for å forhindre eller løse konflikter.
4 timer, a 50 min
Modulen gir en grunnleggende forståelse av hva endringsledelse er, hvordan man kan gjennomføre vellykkede endringer og hvilke fallgruver en bør unngå. Den praktisk aktivitetsbaserte metode for endringsledelse «C3 Metode for endringsledelse og endringskommunikasjon» presenteres. Endringsarbeidet deles opp i faser og hver fase har aktiviteter som må/bør gjennomføres suksessivt i endringsarbeidet. I hver fase fokuseres det på toppledere, mellomledere, medarbeidere som skal gjennomgå endringen, organisasjonsmessige endringer og teamet som skal gjennomføre endringen. Modulen har et praktisk og strukturert fokus på hva ledere må gjøre for å sikre vellykkede endringsprosjekter.
Forstå hva endringsledelse er, og hvorfor det er viktig å fokusere på de menneskelige og organisatoriske forholdene ved en endring.
Forstå de grunnleggende fasene i et endringsprosjekt og hvilke aktiviteter det er lurt å gjennomføre i hver fase, mot ulike målgrupper, for å sikre en vellykket endring.
Gjennomgang av ideer til hvordan en kan involvere og skape endringsevne og motivasjon for det nye i organisasjonen.
Gjennomgang av hvordan man på en strukturert måte kan gå fram for å skape forankring og eierskap.
Forstå hva endringsmotstand er og hvordan det er mulig å håndtere endringsmotstand og ikke endringsklare medarbeidere.
Kunne trekke opp de mest grunnleggende steg og aktiviteter i et nytt endringsprosjekt, ved bruk av metoden: «C3 Metode for endringsledelse og endringskommunikasjon».
Vite hvilke praktiske metoder og fremgangsmåter de som arbeider med endringer kan ta i bruk.
4 timer, a 50 min (kan utvides)
Fra tid til annen må ledere formidle til medarbeidere eller teamet sitt vanskelige forhold. Det kan eksempelvis være nedbemanning situasjoner, eller tilbakemelding om dårlige resultater. Temaene er mange og ledere kan tidvis ha vanskeligheter med å formidle budskapet. Modulen «Den vanskelige samtalen» gir lederen en god innblikk i hvordan slike samtaler bør bygges opp, hva og hvordan ting skal kommuniseres. Og ikke minst hvordan en selv skal forberede seg emosjonelt og klare å gjennomføre samtalen på en profesjonell måte.
Hvorfor er det viktig å håndtere vanskelige samtaler profesjonelt.
Hvordan åpne samtalen.
Hvordan håndtere følelsesutbrudd.
Dine egne styrker og utviklingsområder.
Forskjellige typer tilbakemeldings teknikker.
Hvordan avslutte samtalen.
Hvordan følge opp medarbeideren i etterkant.
Ha klart for seg de ulike stegene i samtale.
Være bedre mentalt forberedt til å gjennomføre samtalen.
Vite hva det er lurt og ikke lurt og formidle.
4 timer, a 50 min (kan utvides)
For mange preges dagens arbeidssituasjon av stress og manglende kontroll. Dette er usunt for individet og i lengden uproduktivt for organisasjonen. Modulen fokuserer på hva ledere kan gjøre for å håndtere eget stress og skape mindre opplevelse av stress hos sine medarbeidere. Modulen er egnet for personer som har mye å gjøre og som strever med å holde hodet over vann. Det læres opp i en mengde praktiske teknikker som er lett å lære og å bruke etter kurset.
Øke forståelse av hva som forårsaker stress i din ledersituasjon.
Lære hva stressorer er og hva stress fysiologisk gjøre med kroppen din.
Lære å kjenne igjen situasjoner og kroppslige reaksjoner som er med på å føre kroppen inn i stressmodus.
Lære teknikker for å ta kontroll over situasjoner, tiden og arbeidet slik at stressnivået reduseres.
Lære enkel avslapningsøvelser for stressreduksjon.
Vite hva en skal gjøre for å redusere stress.
Planlegge bedre, ta kontrollen over tiden, situasjonen og omgivelsene slik at stress reduseres.
Bruke stressreduserende teknikker.
4 timer, a 50 min (kan utvides)
Modulen gir en innføring i hvordan ledere kan bruke kultur som et verktøy for å skape bedre sammensatte og effektive grupper og organisasjoner. Målet er å utvide verktøykassen til lederen ved å vise ulike metoder og teknikker som kan brukes for å bygge sterk kultur i organisasjonen. Kurset tar også opp hvordan to avdelinger eller organisasjoner med ulik kultur kan integreres.
Forstå hva kultur er, og hvordan en kan påvirke kulturen i grupper og organisasjoner slik at de blir mer sammensatt og effektive.
Lære 10 lederteknikker for hvordan ledere kan påvirke organisasjonens kultur.
Lære «K3 Metode for kultur integrasjon og endringskommunikasjon», som er et helhetlig rammeverk for stegvis kultur integrasjon.
Lære teknikker og framgangsmåter for hvordan ulike kulturer skal integreres.
Kunne bruke teknikker for å påvirke organisasjonen.
Kunne bruke enkle framgangsmåter for å sikre kulturi ntegrasjon.
Bruke ulike teknikker for å få medarbeidere til fokusere på kultur og integrasjon.
4 timer, a 50 min (kan utvides)