Ledere som ikke kommuniserer godt med sine medarbeidere får ofte problemer med tilslutning og framdrift.
Vi mener det er så viktig at vi påstår: «Ingen ledelse uten kommunikasjon».
Modulen Lederkommunikasjon gir en grunnleggende forståelse for hva lederkommunikasjon er og hvordan ledere kan bedre sin kommunikasjonsmåte. Kurset er av praktisk karakter og gir deltakere en rask innføring i gode modeller og teknikker for hvordan de kan forbedre, endre eller prøver ut nye teknikker når de kommuniserer med sine ansatte. Kurset fordrer stor deltaker medvirkning.
Skape bevissthet rund lederen som kommunikator
Gjennomgang av kommunikasjonsstiler og hva som passer for deg
Vise hva et kommunikasjonsrom i en gruppe er og hvordan du som leder kan øke dette rommet slik at gruppen kommuniserer bedre.
Forstå hva en metasamtale er og hvordan etablere denne type samtaler i din arbeidsgruppe
Gjennomgang av avsenderrollen, og bruk av spørsmål som verktøy til økt forståelse.
Håndtere innhold i kommunikasjonen – klare å få tilbakemelding.
Ha økt bevissthet rundt egen kommunikasjonsstil og muligheter en har til forbedring.
Kunne bruke ORBI- metoden slik kommunikasjonen forstås og kan bli bedre.
Bruke STS metoden slik at fokuset på innholdet av det som kommuniseres kommer fram.
Kunne prøve ut nye kommunikasjonsteknikker i sin arbeidsgruppe.
4 timer, a 50 min