For at ledere skal «treffe» med lederstil og væremåte er det essensielt at lederen er god på å lytte til sine medarbeidere. Modulen gir en gjennomgang av hvordan en kan gi og få tilbakemelding. Det fokuseres på at deltakere skal lære mest mulig av tilbakemeldingen, og ikke komme i forsvarsposisjon. Derfor gjennomgås det praktiske og anvendelige modeller og teknikker for å gjøre den mest mulig konstruktiv. I modulen vektlegges det at tilbakemelding skal brukes til å utvikle lederen og gruppen til å bli bedre. Modulen fokuserer på målet med tilbakemelding som bør være å håndtere vanskelige situasjoner og få grupper til å fungere som et team.
Introduksjon til tilbakemelding, hva det er og hvordan gjennomføre konstruktive samtaler.
Hvordan gjennomføre en konstruktiv tilbakemeldingsprosess i gruppen som ledes, hva bør gjøres før, under og etter tilbakemeldingen – bruke verktøyet “Tilbakemeldingens ABC”.
Øke egen bevissthet om hvordan egne handlinger påvirker gruppen som ledes.
Lære praktiske teknikker for hvordan motta tilbakemelding og hvordan gi tilbakemelding.
Vise hvordan tilbakemelding kan brukes til å øke takhøyden i gruppen, og hvordan tilbakemelding er et viktig ledd i teamutvikling.
Forstå nytten av å gjennomføre metasamtaler, samtale om hvordan vi samtaler i arbeidsgruppen.
Ha lært teknikker for å gi og motta tilbakemelding.
Kunne gjennomføre tilbakemeldingssamtaler med de som ledes.
Bruke verktøyet “tilbakemeldingens ABC”.
4 timer, a 50 min
Kurset anbefales å oppføres tidlig i lederprogrammet